söndag 17 juli 2016

Uddevalla MTB 2016: En lerinpackning utan dess like.

Precis som titeln förtäljer så har jag nog aldrig förut varit så välmarinerad i tjock lera och jord som igår 16/7-2016, då jag körde den första upplagan utav Uddevalla MTB:s lopp.
Det regnade non-stop hela loppet... Dock var det lätta skurar som mera snarlikt var en lätt "dimma". Det var skyfallen ifrån dagen innan som låg till grund för att mycket utav stigarna och traktorvägarna hade förvandlats till väldiga och lömska lerhålor. Jösses vad halt det var! Och det är nog många som håller med mig, för det var många jag såg som stod på näsan. Mig själv inräknat eftersom jag la mig rätt på en slipprig traktorväg med bara 2 kilometer kvar.
Hur gick det då? Jo, det var väldigt tufft... Egentligen skulle jag inte ha startat alls p.g.a förkylningen som har hållit mig tillbaka i 2 veckor. Men det var svårt att låta bli! Jag startade ändå och ångrar det inte! Men visst, kroppen ville inte samarbeta och jag var dö-trött efter första milen. Men loppet var ändå en upplevelse i sig: Det var välorganiserat, bra skyltat, bra och många funktionärer, tillräckligt med vätskestationer. Häftigast var sista kilometerna då man fick rulla igenom en bar, ja en BAR, som löpte igenom Bengalos MC-klubb där en MC-medlem(tror jag) bland andra funktionärer serverade lättöl för den som ville ha det. Kul lopp med lite lustiga inslag, men ack så jobbigt...

Resultat Uddevalla MTB : 98:e utav 600(någonting) startande med tiden 3.08. Känner mig nöjd!
Ingen förstaplats eller pallplats heller för den delen, men jag måste väl ändå vinna förstapris i bäst matchande bil och cykel?

Crescent ultimata & Citroën DS3 racing 🏁 Jag träffade även redaktören/utgivaren för tidningen MTB sweden, Harold Abbas, som tog foto utav bil och cykel, och tyckte att val av bil/cykel var mycket intressant. Vilken kom först? (cykeln såklart)

Parkeringen som fylldes på rejält!

Startrakan. Ett nytt startkoncept där man använde sig utav startgrindarna för motocross för att släppa iväg cyklister i klungor på 40st med 15 sek mellan varje startklunga. Smart med tanke på att loppet startar och har sin målgång på Sveriges nationalarena för motocross: Gmimmingen motorstadio, så kunde något sånt utnyttjas. Starten resulterade i väldigt jämn spridning och lite trängsel mellan cyklisterna.

Målgången 

2 kommentarer:

  1. Snygg combo på cykel och bil. Bra jobbat i leran med👍

    SvaraRadera
  2. Snygg combo på cykel och bil. Bra jobbat i leran med👍

    SvaraRadera